Tisztelt Szerkesztőnő!
Sem a szélsőségesen elfogult egészségügyi blogger éppen aktuális, alaptalan vádaskodását, sem a OMSZ lejáratásán fáradozó MOMSZ-vezető újabb álszent megnyilvánulását nem kívánjuk kommentálni. Javasoljuk az RTL szerkesztőinek, hogy a lakosság tájékoztatását ne ezekre a forrásokra alapozzák.
Ahogy azt a korábbi megkeresésükre adott válaszban is jeleztük, az Országos Mentőszolgálat maradéktalanul végrehajtja az alapellátási ügyelet működtetésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott feladatát, az ahhoz szükséges szervezeti intézkedéseket megtette és megteszi. A feladatra a külső jelentkezők mellett fővárosi és vidéki mentődolgozók is jelentkeztek, a szerződéskötések zajlanak. Az alapellátási ügyelet indulása a mentőellátás feltételrendszerét nem befolyásolja, a szükséges mentőkapacitás ott is folyamatosan rendelkezésre áll.
Az Országos Mentőszolgálat működésének valamennyi eleme, így a munkáltatói intézkedései is jogszerűek és a betegek érdekét szolgálják. Az új feladat ellátására való felkészülés és annak elindítása természetszerűleg plusz feladatokat jelent a személyi állomány érintett tagjai számára, amit megfelelő díjazással kompenzálunk és köszönjük bajtársainknak az elhivatott szolgálatot.
Az új ügyeleti rendszer 2024. október elsején Budapesten is elindult és jól működik. A főváros 18 ügyeleti telephelyén orvosok, mentőtisztek és diplomás APN szakemberek látják el a betegeket. Az első három napon Budapesten 259 beteget láttak el, közülük 59-en gyermekek, illetve 18 év alatti fiatalok voltak. 36 esetben a telefonos tanácsadás elegendőnek bizonyult, 150 beteget valamely ügyeleti telephelyen részesítettek ellátásban, 73 beteghez kiküldtük az ügyeleti egységet, így az otthonában kaphatta meg a szükséges ügyeleti ellátást. Az ügyeletben ellátott betegek mindössze 14 százalékát (37 fő) kellett további ellátásra kórházba irányítani. Az átlagos betegforgalom egyik budapesti ellátóhelyen sem érte el az 1 beteg/óra értéket, vagyis hatórás (háziorvosi), illetve tízórás (éjszakai) ügyeleti időszakonként átlagosan mindössze 2-3 beteget kellett ellátásban részesíteni.
A 1830-as számra 1411 budapesti hívás érkezett, a hívásfogadás zavartalan volt.
Az új ügyeleti rendszer felépítésének és működésének vármegyékre vonatkozó részletei a www.mentok.hu/ugyelet linkre kattintva elérhetőek.
Üdvözlettel,
Országos Mentőszolgálat