Pontosabb sürgősségi besorolással, a segélyhívás során létesíthető videó kapcsolattal, adatvezérelt működéssel és edukációs kampánnyal is tovább erősítik a mentőellátást Magyarországon.
Az Országos Mentőszolgálat esetszáma folyamatosan és jelentősen növekszik, a mentők feladatszáma az elmúlt hat év alatt mintegy 18 százalékkal tovább emelkedett. A mentőegységek 2024-ben mintegy 1 350 000 esetben nyújtottak segítséget különféle sürgős és kevésbé sürgős esetekben, a félpercenként beérkező 112-es segélyhívások mellett jelentős számú szekunder transzportot (kórházak közötti betegszállítást) is el kellett végezniük. Komoly eredmény, hogy az azonnali beavatkozást igénylő, életveszélyes ún. „P1” esetekben a növekvő feladatszám mellett is fenn tudták tartani a gyors kiérkezési időt, ami az év első tíz hónapjában a segélyhívástól a beteghez érkezésig országos átlagban 13,8 perc volt.
A gyors ellátásra szoruló betegek érdekében az OMSZ számos lépést tett. A nemzetközi példákat is alapul véve új és differenciáltabb eljárásrendet alkalmaznak a segélyhívások során szükséges állapotmeghatározáshoz, megteremtették a vizuális kapcsolat lehetőségét a helyszín és a mentésirányítók között, a működés minden elemére kiterjedő, folyamatos adatelemzéssel és AI programmal segítik a logisztikát, valamint a lakosság ismereteinek bővítésével is igyekeznek csökkenteni az indokolatlan mentőhívások számát.
Az Országos Mentőszolgálat protokolljai (kikérdezés, P1-P5 sürgősségi besorolás, telefonos elsősegély támogatás) nemzetközi összehasonlításban is a legkorszerűbbek közé tartoznak és folyamatosan frissülnek. Fontos összefüggés, hogy éppen a legsúlyosabb, legsürgősebb esetek (P1, P2) gyorsabb ellátását szolgálja a kevésbé sürgős kórképek megfelelő (P3, P4, P5) besorolása. Ez azt jelenti, hogy míg például egy szívinfarktus vagy stroke esetén a mentőknek a lehető leggyorsabban meg kell kezdeniük a segítségnyújtást (újraélesztés esetén hazánkban ez az átlagérték a hívástól a kiérkezésig jelenleg 12,4 perc), addig egy napok óta fennálló rosszullét, vagy könnyebb sérülés kapcsán akár az egy órán belüli helyszínre érkezés is megfelelő megoldást jelenthet (a P3 átlagérték jelenleg 28 perc, a P4 átlagérték jelenleg 39 perc Magyarországon).
A mentők a közelgő ünnepek alatt a 112-es segélyhívó rendszeren vagy az ÉletMentő applikáción keresztül is készenlétben állnak, a kevésbé súlyos, de a következő háziorvosi rendelésig nem halasztható egészségügyi problémák esetére pedig az OMSZ által működtetett országosan egységes orvosi ügyeleti rendszer (1830) kész megoldást nyújtani.
Tekintettel az egyhetes munkaszüneti időszakra, az állandó kezelésre szorulóknak érdemes már előre gondoskodniuk a szükséges gyógyszereik háziorvosi felírásáról és beszerzéséről. A kórházi és gyógyszertári ügyeletekről, a megfelelő betegutakról a betegek akár a surgossegi.info felületén is tájékozódhatnak, de egészségügyi problémák esetén az Egészségvonal, a LázBarát mobil app vagy a Semmelweis HELP applikáció is hasznos segítséget jelenthet.
Budapest, 2024. december 18.